torsdag 12. mai 2011

Har du tanker om å ta ditt eget liv?

Gi ikke opp! Men jeg orker ikke mer.

Det finnes muligheter som ikke er så lett å se på egenhånd. Jeg har forsøkt, men kommer ingen vei. Jeg har blitt mye dårligere de siste månedene.

Du er verd noe! NEI.

Det er noen som setter pris på deg. Langt flere enn du tror bryr seg om deg. Veldig mange vil bli påvirket hvis du tar ditt eget liv. Det er bare noe dere sier. Jeg vet at det ikke er sant. Livet mitt har ingen betydning. Det er ingen som ikke vil klare seg videre om jeg dør.

Snakk med noen! Hvorfor?

Fortell hvordan du har det. Si hva du ønsker. Si fra hvis du har planer om å ta ditt eget liv. Selv om det er vanskelig å sette ord på hvordan du har det, forsøk. Gi ikke opp selv om du ikke lykkes i å få den første du snakker med til å forstå. Det er lettere å se mulighetene når en har snakket med noen andre om problemene. Det finnes ikke håp mer. Det er bortkastet alt, noen kan bare ikke reddes. Jeg er så lei av å hate meg selv! Jeg er så lei av å vite hvor verdiløs jeg er, at ingen noensinne kan elske meg, at jeg ikke kan bety noe for noen. Jeg er så lei av livet. Alle drømmene og ønskene og målene som går i vasken hele tiden. En evig påminnelse hver eneste dag, om at jeg ikke er bra nok, at drømmene mine kommer til å gå uoppfylt med meg i graven.

Disse kan du snakke med:

- en venn

- noen i familien

- noen på skolen (læreren, sosiallæreren, helsesøster eller andre)

- en studiekollega

- en arbeidskollega

- presten

- en lege

De kan hjelpe deg å komme i kontakt med :

- pedagogisk-psykologisk rådgivingskontor

- barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk

- psykiatrisk poliklinikk for voksne

- privatpraktiserende psykolog/psykiater

Du kan også ringe Kirkens SOS, tlf 815 33 300, eller Mental Helse Norge, tlf 810 03 339. De som tar imot telefonene der har taushetsplikt, og du kan være anonym hvis du ønsker det.

Husk at selvmord er en varig løsning på et stort, men midlertidig problem. Hvem sa det var midlertidig?


2 kommentarer:

  1. Jeg vet ikke hva jeg kan si kjære Ingunn...

    Jeg forstår at du mener alt dette oppriktig, men du har et helt feil bilde av virkeligheten! I allefall i forhold til slik jeg ser den. Men det er kanskje lett for meg å si når jeg ikke opplever hverdagen din... Jeg skulle bare så indelig ønske jeg kunne gjøre noe for deg.

    Jeg håper virkelig at ting blir lettere for deg snart. Det er helt forferdelig å vite at du har det slik. Virkelig...

    Jeg er veldig glad i deg, og jeg er kjempetakknemlig for at jeg har fått bli kjent med deg. Du betyr veldig mye for meg, og jeg skulle ønske du kunne se hvor vakker og flink og snill og smart og sterk du er. Og at du er veldig viktig for alle som kjenner deg. Vær så snill Ingunn. Ikke gi opp. Alt kan bare bli bedre.

    <3

    SvarSlett
  2. Jeg er veldig glad i deg også <3

    SvarSlett