søndag 19. februar 2012

The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated

Idag har jeg gjort en god gjerning og signert denne kampanjen.
Det tar deg mindre en ett minutt å gjøre det samme.

Jeg har som mål å kun bruke kosmetikk og husholdningsartikler som ikke tester på dyr innen utgangen av 2012, jeg har vært altfor slapp på dette altfor lenge.
På litt lengre sikt vil jeg også bli bevisst på dyrevennlig skinn (ikke fordi jeg bruker mye skinn, men det hender vel at man kommer borti et par sko som er laget i skinn), og dyrevennlig ull. Jeg kan i teorien fint klare dette iløpet av året også, men fordi livet generelt er strevsomt er det litt begrenset hva hodet klarer å ta inn.

Finn nyttige lister om hvem som er snille og hvem som er a-holes her.
denne fine bloggen finner du tips til både dyre- og miljøvennlige husholdningsartikler.
Vær obs på at f.eks FirstPrice tester på dyr, hvis du som meg har pleid å kjøpe bomullspads og q-tips fra denne produsenten.
Husk at tannkrem og lady products også kan teste på dyr! Her finner du en oversikt over de fleste produkter du trenger som er dyrevennlige.

Viktig: det kan virke overveldende og "vanskelig", men gjør deg kjent med de merkene du allerede vet om, det gjør det enklere.
Det er IKKE dyrere å være et medmenneske og sette dyrs rettigheter i fokus! - H&M bl.a. tester ikke på dyr og har mange rimelige produkter.
Og du? Du trenger ikke være vegetarianer for å velge "ikke testet på dyr".

Det er ingenting som tyder på at dyr ikke kan kjenne smerte på samme nivå som mennesker, så hvorfor er det greit å fremdeles teste på dyr? Er det greit å finne seg noen foreldreløse barn i slummen i den 3. verden og teste på de også, kanskje? - De tilhører ingen, de er ikke "viktige" i den store sammenheng, hvem vil savne de?


Alle levende vesener har en plass i denne verden. Alle levende vesener har en oppgave og en mening med sin eksistens - kanskje med unntak av mennesket selv. Så hvem er jeg, du, vi til å sette spørsmålstegn ved dyrs verdi? Er ikke alt liv verdifullt? Hvis du klarer å påføre et dyr smerte, burde det være like lett for deg å gjøre det samme mot et menneske. Med hvilken rett har mennesket satt seg selv øverst i hierarkiet? Hvem gjør mest for å ødelegge jorda vår? Ikke fortell meg at du er mer verdt enn en på fire ben, eller med åtte for den saks skyld. Alt liv har verdi, uansett størrelse, fasong eller antall ben.




ANIMALS DID IT FIRST.


Legger ved denne videoen også, som jeg synes er fin - og har et viktig budskap.
A single thread in a tapestry
Through its color brightly shine
Can never see its purpose
In the pattern of a great design

- Husk denne teksten neste gang du rynker på nesa over meitemarken som kommer frem i regnværet, eller rottene som løper over sporet på t-banen.
Vi er alle en liten del av den store sirkelen.


2 kommentarer:

  1. Den kampanjen, MÅ man oppgi etternavn og adresse og alle ting? (aldriparanoid) :o

    Helt klart noe alle burde gjøre, eller (som i mitt tilfelle, KREMT) PRØVE!! :)

    SvarSlett
  2. Det er sånn rød stjerne sak ved de punktene, som jo = obligatorisk å fylle ut... Har du prøvd å skrive inn fake adresse og etternavn? Ev så er det vel ingen andre enn noen engelske mennesker som ser adressen, den kommer ikke opp. Bare navn + land.

    Prøve er også godkjent! Det er jo det jeg gjør, jeg prøver. - Og prøve er bedre enn å ikke give a damn :)

    SvarSlett