lørdag 18. februar 2012

Litt om arr

Natt til idag var helt forjævlig. Rundt 02 - 0230 bestemte jeg meg for å finne sengen, tok meg en dusj, pusset tenner og smurte kløjævlene nøye inn med Hvit vask. Hev innpå et par Paracet og krabbet under dyna. Det tok ikke lang tid før det klødde så intenst at det kriblet og rykket i hele kroppen, og jeg satte omhyggelig igang med en runde gal-person-klør-seg på leggene og armene. Like før tårene sprutet var det ikke mye om å gjøre at jeg ikke skrelte bena fri for hud, goddamn.

Jeg gråt ikke fordi det gjorde vondt, jeg gråt fordi den kløen er så fordømt fortvilende og når det står på som verst føles det som man aldri skal få fred. Fred generelt er jo et av mine høyeste ønsker. Jeg gråt fordi jeg visste dette kom til å skje, jeg visste at verden på en eller annen måte skulle klare finne nok en måte å gjøre kroppen min - gjøre meg - enda mer motbydelig på. Jeg gråt over alle koppearrene jeg muligens får, og tatoveringen på armen og damen på ryggen jeg følte jeg klødde opp og ødela. Idag har jeg litt mer beherskede øyne å se med, og jeg tror hverken tatoveringen eller damen er ødelagt sånn sett. Time will tell, men jeg tror det går fint. Koppene i ansiktet har heldigvis klødd minimalt, men jeg er likevel ganske engstelig for arr her.

Jeg har noen små piercingarr i ansiktet. Jeg har et lite arr i pannen etter den gangen jeg var 3 (eller noe der omkring), når søsteren min dyttet meg og jeg landet hodestups rett på bordkanten. Jeg har kuttet meg såvidt det er litt langs hårlinjen, men det synes ikke idag. Disse arrene plager meg ikke, de er selvvalgte (minus bordet) og gjør meg ingenting. Arret etter bordkanten plaget meg nok en del i barneårene, da var det veldig dypt og mer som et hakk. Ikke pent. Men idag er det nesten usynlig. Koppearr derimot ville for meg være like ille som kvisearr. Jeg har, bank i bordet, vært heldig å slippe unna de verste kviseutbruddene i ansiktet i ungdommen. Utrolig nok (jeg som er forbannet mener jeg)! Når jeg stryker meg over ansiktet nå er det vanskelig å holde tårene tilbake, fordi koppene føles som masse kviser, og jeg får nesten litt panikk. Jeg vet ikke hvorfor slike type arr er vanskeligere for meg å takle enn de selvvalgte.

Mine selvvalgte, det være seg selvgjorte, etter piercinger eller scarifications - vel, jeg skammer meg faktisk ikke over noen av de. Men strekkmerkene? De bittesmå arrene jeg har på skuldrene og ryggen etter kviser (jeg fikk mine kviser der, ikke i ansiktet)? De skammer jeg meg ubeskrivelig mye over. Jeg hater de, de får meg til å føle meg ekkel, motbydelig, unormal. Kvisearrene på skuldrene var jeg faktisk så flau over, at jeg i en alder av 18 kjøpte meg sigaretter (jeg har aldri røyket) for å brenne over de.

Heldigvis (i denne sammenheng, bitchy hvis man liker scarification), gror jeg veldig bleke/hvite arr. Jeg håper jeg slipper unna de verste koppearrene, og iallfall i ansiktet.

14 kommentarer:

  1. Not good....Masse klemmer til deg <3

    SvarSlett
  2. Det har jeg faktisk ikke tenkt nevneverdig over før. Hvorfor.

    Men ufrivillige vs. selvlagede/frivillige arr, BIG DIFFERENCE ja. E-n-i-g.

    Kontroll, kanskje? Sort of.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hm, jeg har tenkt ganske mye på det, og jeg forstår det ikke selv. Men, ja, kontroll?
      Pluss for meg har det liksom ikke fulgt spesielt mye skamfølelse med rundt det å skade meg selv, jeg har fortjent det, derfor har jeg gjort det.
      Men type kviser er noe som for mange forbindes som litt flaut å ha, stygt ikke minst, og da... Skammer man seg mer over det? - Selv om kviser er ca det mest naturlige i verden! Det meste med kroppen er jo naturlig, så hvorfor er det så mye skam rundt slike bagateller? For min del kan jeg nok gi mye av takken til det skrudde samfunnet vi lever i. Hjernevasket big time.

      Slett
    2. Wow, skulle si det. Samfunnet-hjernevasket. De som har mye kviser blir mobbet. I det virkelige liv og på tv osv.
      Da blir det jo forbundet med noe dårlig, en uting. Er man sårbar fra før så tar man jo til seg det lettere, selv om man ikke blir utsatt for mobbing f.eks (for DET). Skjønner du hva jeg tenker?
      (Strekkmerker - Også ca det mest naturlige i verden!)

      Konklusjonen blir da, som ALLTID, Folk suger. Samfunnet suger. (osv... You know this.)

      Og (inspirert av kommentaren jeg nettopp fikk av deg), det blir jo noe annet når man blir påtvunget noe (arr), enn når man "velger" det selv.
      (""" fordi man skulle vel helst ønsket man "slapp" å i det hele tatt tenke at det er "greit". Skjønner?)
      Det gjelder vel... Mange ting! (Eller er det bare jeg som er over gj.sn. trass? :P)

      (Bleke arr, det som skal være PYNT, I FEEL YOU. :´(((((( )

      Slett
    3. Nettopp! Geeken/taperen/utskuddet i filmer har jo nesten aaaalltid kviser.
      Skjønner absolutt hva du tenker!
      Sliter man med dette nevnte problemet blir man mobbet av samfunnet på en måte, om ikke nødvendigvis personlig, direkte i skolegården f.eks.
      Strekkmerker er også naturlig, ja, men jeg måtte "godt opp i årene" før jeg forstod at det faktisk ikke BARE er gravide som får det. Det har tatt lang tid før det har kommet frem at det er helt naturlig, og man trenger ikke engang være overvektig for å få det. (Jeg har vært opptatt av dette siden jeg var ca 16, 17 tror jeg). Fordi det har noe å gjøre med at huden strekkes for raskt (enkelt forklart), jeg husker ikke helt. Men f.eks da, folk som trener mye og får raskt muskler kan også være utsatt for strekkmerker.

      I KNOW.

      Ikke sant? Det gjelder veldig mange ting! (Da er vi isåfall over gjennomsnittet trasse begge to ;))

      (Takk, og boooo :'( Men, dine arr på magen er vel ganske freshe? Nei?)

      Slett
    4. Her ikke egentlig noe å legge til, så ja, AGREED!!

      (Nei! :((((((( Vil fikse på nytt, men så var det dette med penger da. Og å manne seg opp til å blotte magen. And shit. Etterhvert!)

      Slett
    5. Agreed.

      (Det verste er vel dette med penger. Hvor mye betalte du første gang?)

      Slett
    6. Hmmmm, det husker jeg ikke. I det hele tatt! Sjekka mailen min, men finner ikke noe om det der. Men husker det ikke som fryktelig dyrt, i hvertfall :)

      Slett
    7. Jeg tror jeg har spurt deg før også, men det er så klart glemt. Ser at det står "Pris Scarification fra 1000" nå, mener det var 800 en stund (sikkert på den tiden du fikk) - så kanskje sånn 800/t? Kanskje du får igjen penger på skatten? :)

      Slett
    8. Hmm, husker ikke det heller, jeg. Men ble ikke prisene på piercing også satt opp for ikke så lenge siden? Mener å ha lest noe om det ettellerannetsted.
      (Da er det jo logisk om $ for arr også er satt opp litt?) :)
      Godt mulig det. Begyner jo å bli en stund siden mener jeg? 200...9? Mener det.

      HAHA! Det er jo NAV som styrer med trekk og alt det der også (jeg skjønner virkelig ingenting!), så, I wouldn't bet on it :P

      (MEN - Jeg har jo en arv som kommer, en gang. Det kan ta opptil 5 år fra novemberish 2010. Men... En dag! (Med den kan jeg også få halve magen amputert, så da blir vel issue #2 løst i samme slengen.) Det ordner seg! TTT :D)

      Slett
    9. Jo, det stemmer. For første gang siden C tok over, iallfall, eller noe? Så det er vel logisk om ikke $ på arr også steg noe i samme sleng :)
      Å, jeg fikk brystet gjort i 2009 :D

      Du må/burde prøve sette deg litt inn i det, så du ikke får ubehagelig overraskelse... Du har sikkert tabelltrekk som meg, og det SKAL jo liksom stemme, men det er ikke alltid det gjør det. Hater tabell, det var mye lettere når det var prosent (altså, prosent som stod oppført i oppgjør, ikke det dumme nr på tabellen)

      Oioi, arv sier du? Det kan komme godt med :) Amputere magen, pfff...

      Slett
  3. Også glemte jeg det jeg egentlig skulle skrive.

    Du har sikkert tenkt på det selv også. Varm lang dusj? Aner ikke om det hjelper, men det er jo mulig? :*

    SvarSlett
    Svar
    1. Tok et par lange, varme dusjer igår - det hjelper der og da, iallfall :) :*

      Nå har kløen heldigvis stilnet ganske mye, men typisk meg hvis det tar seg opp igjen rundt leggetid!

      Slett