mandag 19. desember 2011

Fittepreik, en oppdatering

Idag er det tre uker siden inngrepet. Les mer f.eks her og her, for de som skulle være interessert. Hevelsen har gått helt ned, og jeg har ingen smerter eller ubehag nå. Stingene sitter forts i, DET irriterer meg litt, for legen sa det kunne ta inntil 3 uker for de å oppløse seg. Vel, jeg antar at de må si noe for å trøste folk.

Hva skal jeg si. Jeg er ikke fornøyd med resultatet. Det ser mye bedre ut, absolutt! Så jeg ser ikke på det som bortkastet på noen som helst måte. Men jeg har grått flere sørgetårer enn gledestårer, det kan jeg ikke nekte for.

Jeg synes det er gjort en dårlig jobb med syingen, og jeg synes leppene nå har blitt asymmetriske. Det var de faktisk ikke før. I tillegg er de ytre leppene også altfor store, de tenkte jeg ikke så mye på når det var de indre som plaget meg. Jeg synes bare alt er fryktelig stygt, og jeg føler meg overhodet ikke normal.

Jeg orker ikke tenke altfor mye på det akkurat nå, men skulle jeg velge livet i 2012, blir jeg nødt til å finne en løsning. Samboeren mener jeg absolutt ikke bør ta opp lån for å utføre et nytt inngrep (pluss brystløftoperasjon), og jeg er vel ikke helt uenig. Hadde jeg hatt god, stabil økonomi hadde jeg ikke tenkt meg om. Men når inntekten er trygd fra NAV, og jeg bare har fått fornyet vedtak i ett år til f.o.m 01.01.12, da føles det altfor utrygt. Alternativene er privat lån, eller spare. Privat lån, vel, da er det problemet med å måtte forklare HVA pengene skal gå til. Og selv om jeg føler meg veldig nær den personen det ville være aktuelt å spørre, er det likevel ikke så lett å forklare at kroppen min får meg til å ville dø - "værså snill lån meg penger så jeg kan fikse det". Dessuten; jeg misliker å låne penger av folk, jeg har ingen garanti for at vedkommende ville gå med på noe slikt, OG, er det utnyttelse av den personen? Å spare 50 000 er ikke gjort i en fei... Og jeg vil veldig, veldig gjerne få disse bekymringene ut av verden litt fortere enn som så. Jeg har brukt altfor mange dager, uker og år på å hate disse kroppsdelene allerede.



(Google)


Ellers må jeg bare skrive litt om denne følelsen. Denne lengselen som river i brystet, og får hjertet mitt til å blø. 
Jeg lengter, lengter meg helt syk. Uten å vite nøyaktig hva det er jeg lengter etter. 
Et liv. 
Kjærlighet. 
Aksept. 
Følelsen av at jeg er god nok som jeg er. 
(Dette er litt vanskelig å skrive, så jeg redigerer det noe, iogmed jeg ikke vet hvem som eventuelt sitter og leser).

6 kommentarer:

  1. (Prøve å formulere noe konstruktivt...)

    Stingene. Er det egentlig noe hastverk med at de skal løse seg opp? Egentlig ikke? Det er uansett ikke så mye å gjøre med de, bare prøve å "glemme" de og la det gå sin gang :)
    (Jag har forresten hørt, og erfart, at kirurger generelt syr "dårligere" enn "vanelige" leger :P Men igjen - Det er ikke så mye å gjøre med det NÅ. Utenom å la (en flink dame) se på det og fikse.. Det samme med symmetrien :) )
    Dessuten sa de på ett program senest i natt at INGEN er helt symmetriske!
    Jeg SKJØNNER at det ikke er så enkelt.. Med hjernen din og slikt. Men ja.
    HVA er "normalt"? Så lenge du ikke er syk, typ full av byller etc, så er du vel "normal"(?).
    (Som sagt, skjønner at det ikke er SÅ ENKELT!)

    Om penger og slikt tror jeg ikke jeg skal si noe. Utenom at det er helt opp til DEG (det vet du sikkert også), så det spiller vel ikke noen rolle (egentlig) hva alle andre mener. For det gjelder bare deg. Din kropp, din økonomi. Ditt liv.
    Men det er nok noe du bør tenke igjennom før du evt. tar opp lån, det tror jeg du gjør/vil gjøre også!

    Jeg står bak deg, uansett hva du gjør, husk det <33!!

    SvarSlett
  2. Nei, det er sikkert ikke noe hastverk med stingene - men de er stygge, og, vel. Hvis legen sier 3 uker så må hun da mene 3 uker. Hvis det tar 5, si 5. Tar det 10 si 10, bare si det som stemmer så jeg ikke blir hysterisk når det ikke stemmer det du sier. Hvis du skjønner problemet, hoho :)
    Det er jo ikke så mye annet å gjøre enn å glemme de, jeg bare håper de forsvinner EVER.
    Og det kan godt hende flink dame må trå til og hjelpe, henne stoler jeg iallfall 1000% på ville gjøre det så pent som mulig!

    Men jeg liker symmetri... OOOG, "alle andre er sikkert det", samme hva programmet sier. Heh. Jeg er hjernevasket og innrømmer det gladelig! Der kommer jo normal inn også, "ingen andre ser slik ut, ergo er JEG IKKE normal". Men tusen takk for at du forsøker roe meg ned!

    Jeg er veldig usikker på lån som skrevet, så. Jeg får bare ta juleferie nå, og håpe hjernen min klarer pønske ut en bra løsning etter nyttår!

    Jeg står bak deg også, uansett! Så det. Tusen takk <33!!

    SvarSlett
  3. Aner ikke hva du (eller jeg?) har, men fant disse (kjapt googlesøk):
    *Vicryl, Polyglactic Acid Suture: Day 60 to 90: Suture completely absorbed.
    *Dexon, Polyglycolic Acid Suture: Day 90 to 120: Suture completely absorbed.
    60-120 dager eller noe da(?).
    Så er vel bare å smøre seg med tålmodighet? :P
    Leger har det der.. Med å si hva som enn står i "boka", uten å egentlig tenke på at KROPPEN ER IKKE -SÅ- JÆVLA FORUTSIGBAR.
    (En av grunnene til at jeg ikke liker legfolk.)
    Så ja, skjønner det med at de bare kunne sagt sånn-og-sånn. Evt. "Maks 3475698 uker", for å være helt sikker.
    Skjønner HELT! :*
    Jeg vet ikke helt.. Men jeg tenker sånn at med flinke dame vs. en sånn "tilfeldig" kirurg, at med noen du kjenner, og sånn, så er det litt enklere å kommunisere hva DU vil, og hun vil sikkert også høre mer på det, og ikke BARE gjøre "det hun har lært/det som er "korrekt" (lege)". Skjønner??

    Oh, denne symmetrien. Du trenger ikke si det to ganger. Du har muligens fått med deg hvordan mitt forhold til symmetri er (hvis ikke, tenk etter) ;) Så SKJØNNER DEN. Absolutt.
    Men som jeg sa over, "hva er normalt", det er jo helt helt opp til hver enkelt, ikkesant, bare prøv å tenk på det :) Selvom DU ikke ser deg som normal (uansett hva det skulle være) så betyr ikke det at alle andre ser det sånn.

    (Men ikke la deg lure nå, jeg er like hjernevasket som deg. Det som skrives her gjelder selvfølgelig ikke meg (det gjelder deg+evt. andre). Jeg vet, rasjonelt/urasjonelt (just like everything else that is going on inside my brain).)

    Juleferie høres ut som en god idé! Ta gjerne en del av den hos meg ;) (NÅ skal jeg ikke mase mer om det, men tilbudet står (til enhver tid) :* )

    <33!!

    SvarSlett
  4. Puh, 3 måneder er en viss forskjell fra tre UKER, da... Men, jeg skjønner! Takk :)
    Tenker bare som så, at er man lege bør man ha antenner for litt psykisk også, og man trenger ikke være psyk for å få noia over at noe en lege sier ikke stemmer. Men, det får man vel ikke gjort noe med, disse legfolkene.
    Ja, det er det jeg tenker også. Flink dame forstår at jeg vil dette pga utseendet, at det er det som plager meg aller mest. Jeg tror egentlig legene på sykehuset forstod det også, men, ja. Tok ikke altfor mye hensyn til det. Jeg får la stingene forsvinne først, før jeg ev hører med henne :)

    Hehe, jeg vet veeeldig godt ditt forhold til symmetri! :*

    (Og jeg lar meg ikke lure, for du og jeg er ganske like der. "Det gjelder alle andre, ikke meg" og den pakka der. Heh. Men setter likevel pris på forsøket!)

    Du maser absolutt ikke, aldri, og jeg skulle så veldig gjerne kommet en tur! Jeg må bare se an hvordan det blir i forhold til alle andres forventninger. Som ikke er viktigere enn dine, jeg håper du skjønner det. Men DE forstår ikke, DU forstår det meste. Og da blir alt bare dumt, også sårer man den man aller minst vil såre. <33

    SvarSlett
  5. Det er sikkert bare lureri så du kan dra dit på nytt (gi de mer penger)! SIKKERT.
    Hallo, det er jo sånn det meste fungerer. Overalt det er mulig å hente (mer) penger, så prøver de seg (alle). ;)
    Enklest å bare vente (SUKK) og håpe de forsvinner så fort som mulig. Er de ikke borte innen rimelig tid er det sikkert mulig å få gjort NOE. Men det er sikkert ikke så ..behagelig. Eller ..noe.
    Konklusjon: Ikke bruk energi på å irritere deg ;) Huff, ja, men jeg vet ikke jeg!
    Legfolk på somatisk har (etter hva jeg har erfart-jeg kan ha vært uheldig!) NULL ide om hva psykisk gjelder. Med mindre det er noe de kan skylde på det. Men det har jeg sagt masse om før så du vet.
    Skulle tro det var to forskjellige planeter. Det gjelder jo alle veier forøvrig. Helsenorge HURRA! De har noe å jobbe med. Sånn er det å bo i verdens rikeste land...

    Det er HELT i orden, jeg forstår! <33

    SvarSlett
  6. Nå måtte jeg jo bare betale egenandel på sånn ca 350 kr...
    Men jeg har hørt at det ikke alltid er det beste å få slike inngrep utført av offentlige sykehus, nettopp fordi de kun tenker på det fysiske og ikke det estetiske OG ikke minst psykiske. Men jeg synes det var verdt et forsøk, iogmed pengene mine fint kan brukes til andre ting. Sukk.
    De forsvinner nok. En eller annen gang. Jeg er bare spent på hvordan det blir seende ut uten stingene. Siden jeg ikke er superfornøyd med det endelige resultatet.
    Jeg har nok av andre ting å irritere meg over, så jeg skal prøve å la være å tenke altfor mye på dette... Lettere sagt enn gjort ;) MEN.
    Jeg har jo ikke vært så mye borti somatisk legfolk (i forbindelse med psyken), men jeg vet at de ikke er kjent for å ha stor forståelse for den psykiske biten. Som jeg synes er skikkelig ræva egentlig, for jobber man med mennesker vil det alltid være en psykisk bit involvert. Og det skal man ha forståelse for, eller finne seg en annen jobb.
    Skal vi ikke bare flytte til et annet land?

    Jeg vet at du forstår, men det gjør det ikke helt i orden i min verden for det. Jeg hater at det skal være sånn. Men vi får se hvordan dagene blir nå. Vi må også planlegge den 10.01, for du er fortsatt med på det?
    <33

    SvarSlett